Lesaanbod

Klassiek ballet

Klassiek ballet is een dansdiscipline waarbij je je lichaam leert beheersen. Er wordt goed op je houding gelet en we doen verschillende oefeningen op de grond, aan de barre, in het midden (au milieu), sprongen (allegro) en over de diagonaal. Bij klassiek ballet moeten de voeten en benen vanuit de heupen worden uitgedraaid, zodat de tenen en knieen opzij wijzen in plaats van naar voren. Dit zogenaamde uitdraaien is het belangrijkste kenmerk van klassiek ballet en je zult er jaren op moeten oefenen. Maar laat je niet ontmoedigen Ö als je veel oefent, word je er sterker en leniger van.

Streetdance

Streetdance is de dansstijl van nu, met veel invloeden van onder andere breakdance, hiphop en R&B. Je krijgt weinig oefeningen in deze lessen, want streetdance is vooral doen, en daarbij hoort natuurlijk een flink potje zweten.

Jazz

Kijk jij graag naar MTV en TMF? Dan is dit iets voor jou! Want de meeste dansen die je ziet in videoclips zijn jazzdansen. Jazz heeft enkele heel specifieke kenmerken. Swingen is het belangrijkste kenmerk van jazz. En dat swingen leer je tijdens deze les. Als je met jazz begint, dans je meestal op popmuziek met een sterk, eenvoudig ritme. Hoewel jazz heel vrij en creatief kan zijn moet je je, als je begint, concentreren op het leren van de techniek en basispassen. Ook wordt er goed op je houding gelet. De les begint altijd met een warming-up om alle spieren los te maken. Daarna werken we aan de jazztechniek door middel van oefeningen en bewegingen op de grond, op de plaats en door de ruimte. Het laatste deel van de les pakken we een danscombinatie aan, een samenspel van bewegingen. Goed voor de ontwikkeling van je dansgevoel! De danscombinaties zien er vaak heel makkelijk uit, maar je zult merken dat het best moeilijk is. Maar laat je daarom, de eerste paar lessen, niet ontmoedigen. Als je doorzet zul je er veel plezier aan beleven.

Kinderdans

Ook een kind is een danskunstenaar, een persoon met een eigen creativiteit. U moet bij kinderdans niet denken in hokjes, technische stromingen zoals klassiek folklore maar veel meer in de breedte: het gaat om dans en hoe kinderen kunnen leren zich in die taal, te uiten. Centraal staat de ontwikkeling van het kind, waardoor de aanpak van het dansmateriaal sterk wordt bepaald. Het gaat niet zozeer om het aanleren van een aantal dansen op zich, maar meer de manier waarop het gebeurt.

Voor kinderen is beweging in de groei nodig, zowel fysiek, emotioneel als verstandelijk. Dans is een uitstekende manier om tot deze groei bij te dragen! Door op een bewuste manier met dans om te gaan, met daarin ruimte voor een creatieve benadering van het dansmateriaal, kunnen we de speelsheid die bij een kind nog zo vanzelfsprekend is, verder uit laten groeien.

Combi Fit

Wat houdt combi fit precies in?
De combi-fit workouts bij CU-Dance zijn groepstrainingen op muziek. De lessen starten altijd met een warming-up waarna vervolgens door veel springvormen het uithoudingsvermogen wordt getraind. Dit gedeelte wordt gevolgd door spierversterkende oefeningen zonder te springen Dus conditie en kracht komen aan bod. Zeer variŽrend gebruik van de ruimte, soms zonder en soms met gebruik van materialen zoals , Dyna-band, step en dumbells. De lessen worden afgesloten met rekoefeningen en een cooling down. Combi-fit is daarmee een energieke training: hard werken en lekker zweten, maar vooral veel plezier!

Voor wie?
De lessen Combi-fit zijn bedoeld voor zowel heren als dames, die een uur lekker intensief willen sporten. Het niveau wordt aangepast aan de groep.

Pilates

Pilates is geschikt voor oud en jong en om jong te blijven!
Fitness met een positieve energie.
Droom jij van een platte buik, een slanker lichaam en een fantastische lichaamshouding? PILATES kan je wellicht helpen!

PILATES heeft als grondregel dat lichamelijke oefeningen in wezen een techniek voor lichaam en geest zijn. Als je PILATES beoefend, concentreer je je op de desbetreffende spiergroepen. PILATES is van mening dat een oefening pas werkt als de gedachte en de handeling synchroon lopen. (Het lichamelijke met het spirituele integreren). PILATES is een nauwkeurige fitness methode van lichamelijke oefening. Het verschilt van andere fitness methodes.

PILATES werkt met 6 hoofdzaken:

  • Ademhaling
  • Beheersing
  • Vloeiende bewegingen
  • Centreren
  • Nauwkeurigheid
  • Co&oouml;dinatie

PILATES is een rustige vorm van fitness, het gaat om balans tussen lichaam en geest, vooral BUIK, LAGE RUG, en BILLEN staan centraal, dat wordt bij PILATES het POWERHOUSE genoemd, ook wel het CENTRUM van kracht. Bewegen vanuit het powerhouse (centrum) van het lichaam. Als resultaat krijg je vooral lenigheid en een betere lichaamshouding.

PILATES werd begin vorige eeuw bedacht en ontwikkelt door de Duitse Dr. Joseph Pilates en herontdekt in Amerika. Het werd in een nieuw jasje gestopt en aangepast aan de normen van deze tijd. Bijna alle vormen van fitness komen uit Amerika.kortom;

PILATES is een gedisciplineerde vorm van lichaamsbeweging, bedoeld om botten en gewrichten te versterken, de flexibiliteit te vergroten en de spieren te verlengen. Het PILATES oefenprogramma zal veel positieve resultaten hebben. Net als bij ieder begin lijkt het wat verwarrend, maar je zult echter zien, dat de verwarring verdwijnt, wanneer je je bewegingen begint te CO÷RDINEREN, met de juiste ADEMHALING.

BBB

Wat is BBB?
BBB is een zogenaamde 'low impact' fitnesstraining op muziek die vooral gericht is op het verhogen van de spanning in uw spieren. BBB staat voor Buik, billen en benen. Als belangrijkste doel heeft BBB dan ook figuurcorrectie. 'Low impact' wil zeggen dat er voornamelijk met grondoefeningen gewerkt wordt en niet gesprongen wordt, waardoor uw gewrichten minder worden belast dan 'high impact' trainingen zoals bijvoorbeeld aerobics of hardlopen.

De gebruikte oefeningen zijn vooral gericht op de dieper liggende spieren van de buik, billen, benen en rug. Met gerichte oefeningen wordt de basisspanning in de spieren vergroot wat een positief effect heeft op uw houding en figuur. Rek - en ontspanningsoefeningen maken de spieren daarnaast soepel en sterk en bevorderen de lenigheid.

Voor wie?
BBB is uitermate geschikt voor mensen die op zoek zijn naar een inspannende maar rustige workout. Alle bewegingen worden zeer gecontroleerd uitgevoerd en de instructeur let in het bijzonder op uw houding. Dit maakt BBB vooral geschikt voor mensen met klachten of beperkingen bijvoorbeeld de rug of knieŽn. Aangezien BBB 'low impact' is, is het ook geschikt voor mensen met overgewicht en seniorensporters